SEJARAH PERADABAN ISLAM
IBNU HAITHAM DAN KARYANYA
KITAB AL-MANAZIR (KITAB OPTIK)
DISUSUN OLEH :
ASWAD FIRMANSYAH 112111229
PAI D / 3
INSTITUT
AGAMA ISLAM NEGERI
“SULTAN
MAULANA HASANUDDIN” BANTEN
FAKULTAS
TARBIYAH DAN ADAB
TAHUN 2012
BAB 1
PENDAHULUAN
1. 1 Latar Belakang
Sejarah adalah fakta, dan fakta adalah
sejarah. Sering kali diberikan gambaran sebagai agama yang mundur dan
memundurkan. Islam juga dikatakan tidak menggalakkan umatnya menuntut dan
menguasai berbagai lapangan ilmu.
Sejarah telah membuktikan betapa dunia Islam
telah melahirkan banyak golongan sarjana dan ilmuwan yang cukup hebat dalam
berbagai bidang keilmuwan, falsafah, sains, politik, kesusasteraan, kemasyarakatan, agama, pengobatan, dan sebagainya. Pada masa lalu
dan memang sudah ajaran Islam, bahwa jika seseorang menemukan alat atau apapun
yang belum ada manusia yang menciptakannya, maka wajiblah baginya untuk menyebarkan
hasil temuannya itu. Mereka tidak menuntut satu apapun, termasuk “hak paten”
atau “upeti” lainnya akibat temuannya tersebut. Banyak sekali penemuan-penemuan dari
kebudayaan Islam yang tak tercatat sejarah.
Salah seorang daripada tokoh tersebut ialah
Ibnu Haitham atau nama sebenarnya Abu Ali Muhammad al-Hassan ibnu al-Haitham, adalah
seorang ilmuwan Islam yang ahli dalam bidang sains, falak, matematika,
geometri, pengobatan, dan filsafat dengan cara belajar yang dilakukannya secara
otodidak. Beliau dikenali dengan nama Alhazen dalam kalangan
cerdik pandai di Barat. Karya beliau yang paling terkenal yaitu Kitab al-Manazir (Kitab Optik). Kitab ini menjadi pengaruh penting terhadap perkembangan optik karena ia menetapkan dasar optik fisikal modern dengan mengubah secara drastik mengenai pemahaman tentang persepsi penglihatan. Kitab ini juga secara umumnya mempengaruhi sains dengan memperkenalkan kaidah saintifik bereksperimen.
Oleh karena itu, pada kesempatan kali ini penulis akan memaparkan biografi
Ibnu Haitham atau yang lebih dikenal dengan nama Al-Hazen di kalangan
orang Barat serta mengkaji karya beliau yang paling terkenal itu.
1. 2 Rumusan Masalah
Dalam makalah ini yang menjadi rumusan masalah adalah:
1.
Bagaimana biografi Ibnu Haitham?
2.
Bagaimana isi kajian Kitab
al-Manazir (Kitab Optik)?
1. 3 Tujuan Penulisan
Adapun tujuan penulisan dalam makalah ini sebagai berikut:
1.
Untuk mengetahui bagaimana biografi Ibnu Haitham
2.
Untuk mengetahui isi kajian Kitab
al-Manazir (Kitab Optik)
BAB 2
PEMBAHASAN
2. 1 Biografi
Abu Ali Muhammad al-Hassan
ibnu al-Haitham (ابو علی، حسن بن حسن بن الهيثم) atau Ibnu Haitham (Basra,965 - Kairo 1039), dikenal dalam kalangan cerdik pandai di Barat, dengan nama Alhazen,
adalah seorang ilmuwan Islam yang ahli dalam bidang sains, falak, matematika, geometri, pengobatan, dan filsafat. Ia banyak pula melakukan penyelidikan mengenai cahaya, dan telah memberikan ilham kepada ahli sains barat seperti Boger, Bacon, dan Kepler dalam menciptakan mikroskop serta teleskop. Namun namanya mulai masyhur di Mesir, saat pemerintahan Islam dipimpin
oleh Khalifah Al-Hakim (996-1020).
Walaupun tokoh ini lebih dikenali dalam
bidang sains dan pengobatan tetapi dia juga memiliki kemahiran yang tinggi dalam bidang
agama, falsafah, dan sebagainya. Salah seorang daripada tokoh tersebut ialah Ibnu
Haitham atau nama sebenarnya Abu Ali Muhammad al-Hassan ibnu al-Haitham.
2. 1. 1 Perjalanan hidup
Dalam kalangan cerdik pandai di Barat, beliau dikenali
dengan nama Alhazen. Ibnu Haitham dilahirkan di Basrah pada tahun 354 H bersamaan dengan 965 Masehi. Ia memulai pendidikan awalnya di Basrah sebelum
dilantik menjadi pegawai pemerintah di bandar kelahirannya. Setelah beberapa
lama berkhidmat dengan pihak pemerintah di sana, beliau mengambil keputusan
merantau ke Ahwaz dan Baghdad. Di perantauan beliau telah melanjutkan pengajian dan
menumpukan perhatian pada penulisan.
Kecintaannya kepada ilmu telah membawanya berhijrah ke Mesir. Selama di sana beliau telah mengambil kesempatan melakukan beberapa kerja
penyelidikan mengenai aliran dan saliran Sungai Nil serta menyalin buku-buku mengenai matematika dan falak. Tujuannya adalah untuk mendapatkan uang cadangan dalam menempuh
perjalanan menuju Universitas Al-Azhar.
Belajar yang dilakukan secara otodidak membuat beliau menjadi seorang yang amat mahir dalam bidang sains, falak, matematik,
geometri, pengobatan, dan falsafah. Tulisannya mengenai mata, telah menjadi salah
satu rujukan yang penting dalam bidang pengajian sains di Barat. Kajiannya mengenai pengobatan mata menjadi
dasar pengobatan mata modern.
2. 1. 2 Sains
Ibnu Haitham merupakan ilmuwan yang gemar
melakukan penyelidikan. Penyelidikannya mengenai cahaya telah memberikan ilham
kepada ahli sains barat seperti Boger, Bacon, dan Kepler mencipta mikroskop
serta teleskop. Ia merupakan orang pertama yang menulis dan menemukan berbagai
data penting mengenai cahaya.
Beberapa buah buku mengenai cahaya yang ditulisnya
telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggris, antara lain Light dan On Twilight
Phenomena. Kajiannya banyak membahas mengenai senja dan lingkaran cahaya di
sekitar bulan dan matahari serta bayang-bayang dan gerhana.
Menurut Ibnu Haitham, cahaya fajar bermula apabila
matahari berada di garis 19 derajat di ufuk timur. Warna merah pada senja pula
akan hilang apabila matahari berada di garis 19 derajat ufuk barat. Dalam
kajiannya, beliau juga telah berhasil menghasilkan kedudukan cahaya seperti
bias cahaya dan pembalikan cahaya.
Ibnu Haitham juga turut melakukan percobaan
terhadap kaca yang dibakar, dan dari situ ditemukanlah teori lensa pembesar.
Teori itu telah digunakan oleh para ilmuwan di Itali untuk menghasilkan kaca
pembesar yang pertama di dunia.
Yang lebih menakjubkan ialah Ibnu Haitham telah
menemui prinsip isi padu udara sebelum seorang ilmuwan yang bernama Trricella
yang mengetahui perkara itu 500 tahun kemudian. Ibnu Haitham juga telah
menemukan kewujudan tarikan gravitasi sebelum Issaac Newton mengetahuinya.
Selain itu, teori Ibnu Haitham mengenai jiwa manusia sebagai satu rentetan
perasaan yang bersambung-sambung secara teratur telah memberikan ilham kepada
ilmuwan barat untuk menghasilkan wayang gambar. Teori beliau telah membawa
kepada penemuan film yang kemudiannya disambung-sambung dan dimainkan kepada
para penonton sebagaimana yang dapat kita lihat pada masa kini.
Ibnu Haitham meninggal di Kairo, Mesir, sekitar tahun 1040 .
Karena pengamatannya yang mendalam pada bidang optika, konsep-konsepnya menjadi
dasar ilmu optika. Selain itu, dia mengantarkan optika pada kemajuan pesat masa
kini. Dengan demikian, Ibnu Haitham mendapat julukan sebagai “Bapak Optika
Modern”.
2.
2 Kitab Al-Manazir (Kitab Optik)
Kitab Optik (Kitāb al-Manāẓir (كتاب المناظر), dalam bahasa Parsi yaitu : Ketāb e Manzarehā (کتاب منظرهها), bahasa latin yaitu : De Aspectibus
or Opticae Thesaurus: Alhazeni Arabis, dalam bahasa Itali : Deli Aspecti) ialah tujuh jilid treatis
mengenai optik, fizik matematik, anatomi dan psikologi yang ditulis di antara tahun 1011 hingga 1021 M oleh ahli sains Islam Zaman Pertengahan, Ibn Al-Haitham (Alhazen). Kitab ini dihasilkan sewaktu Ibn Al-Haitham sedang
menjalani tahanan rumah di Kaherah, Mesir. Ia pada asalnya ditulis dalam bahasa Arab dan kemudiannya kitab ini diterjemahkan ke dalam bahasa Parsi, Latin dan
Itali dalam beberapa abad berikutnya.
Kitab optik juga mengandungi perbincangan dan gambaran terawal tentang psikologi bereksperimen dan gambaran tepat terawal tentang camera obscura, pelopor kamera moden. Dalam bidang perubatan dan oftalmologi, kitab ini juga membuat kemajuan penting dalam pembedahan mata kerana buat masa kali pertamanya, ia menjelaskan proses penglihatan.
2. 2. 1 Optik dan penglihatan
Cahaya pada permukaan udara-plexi di dalam eksperimen ini mengalami pembiasan
(sinaran bawah) dan sedikit pantulan (sinaran atas).
Pada zaman purba ataupun
baharian klasik, terdapat dua teori utama berkaitan persepsi penglihatan. Teori pertama, teori sinaran didokong pemikir-pemikir seperti Ptolemy dan Euclid. Mereka percaya bahawa proses penglihatan wujud apabila mata mengeluarkan sinaran cahaya. Teori kedua, teori intromisi (penyusupan), yang didokong Aristotle dan pengikutnya, mempercayai bahawa bahan-bahan fisikal dari benda yang dilihat memasuki mata. Berlandaskan
pemerhatian umum (misalnya mata boleh kesilauan atau tercedera apabila
memandang cahaya yang amat terang) dan hujah-hujah (argumen) logik (misalnya
bagaimana mungkin pancaran dari mata boleh sampai ke bintang berjauhan pada
saat kita membuka mata) Ibn Al-Haitham menyatakan bahawa kita tidak boleh
melihat dengan sinaran yang terpancara daripada mata mahupun melalui bahan fisikal yang memasuki mata. Sebaliknya Ibn Al-Haitham
membangunkan satu teori yang amat berjaya yang dapat menerangkan proses
penglihatan melalui sinar cahaya yang memasuki mata dari setiap titik di objek
yang dilihat, yang dibuktikannya melalui ujikaji. Penyatuan optik geometri dengan fisik Aristotle (fizik falsafah) menjadi asas optik moden.
Al-Haitham membuktikan bahawa sinaran cahaya bergerak dalam garis lurus,
dan beliau telah menjalankan beberapa eksperimen menggunakan kanta optik, cermin, pembiasan, dan pantulan. Beliau orang pertama yang menguraikan sinaran cahaya terbias dan
terpantul kepada komponen menegak dan mendatar. Ini merupakan perkembangan asas
dalam bidang optik geometri. Namun, beliau tidak memanjangkan pengetahuan itu
untuk menemu hukum pembiasan yang dikenali sebagai Hukum Snell,[21] yang digubal seorang sezamannya, Ibn Sahl yang mengkaryakan Berkaitan Cermin Pembakar dan Kanta (984 M).
Selain itu, Ibn Al-Haitham melakukan
ujikaji terhadap penyerakan cahaya kepada warna juzuk, menjalankan eksperimen berkaitan kelajuan terhingga cahaya, mendapati bahwa cahaya berubah-ubah dan bergerak lebih
perlahan di dalam badan yang lebih padat, mengagak akan aspek-aspek perambatan cahaya melurus dan elektromagnet cahaya, dan berhujah bahawa sinaran cahaya ialah aliran zarah tenaga yang bergerak dalam garisan lurus. Beliau juga menemui aberasi sfera (penyimpangan sfera).
Sifat kaca pembesar yang mula-mula digambarkan Ibn Al-Haitham dalam Kitab Optik. Bukti terawal berkaitan "sebuah alat pembesar, sebuah kanta cembung yang menghasilkan imej besar", terkandung di
dalam Kitab Optik yang diterbitkan pada tahun 1021 M. Sifat-sifat kaca
pembesar diketahui orang Eropah hanya selepas buku ini diterjemahkan ke dalam
Latin dalam abad ke-12. Ibn Al-Haitham menggambarkan kaca pembesarnya
sedemikian:
Jika sesuatu objek
diletakkan di dalam bahantara padat di mana permukaan lengkung dihadapkan ke
arah mata dan berada di antara mata dan pusat sfera, objek akan kelihatan
besar.
2. 2. 2 Kaidah saintifik
Kitab optik ialah buku pertama yang menitikberatkan peranan ujikaji sebagai
sebentuk pembuktian dalam penyelidikan saintifik. Keazalian istilah experiment
(eksperiman) itu sendiri mungkin terdapat di dalam kitab optik. Ibn Al-Haitham
menggunakan perkataan-perkataan Arab i'tabara, 'itibar dan mu'tabir
untuk merujuk kepada ujikajinya. Dalam proses terjemahan kitab ini ke dalam bahasa latin, perkataan-perkataan
Arab ini masing-masing diterjemahkan sebagai experimentare (atau experiri),
experimentum dan experimentatar.
Roshdi Rashed menulis bahwa "dengan menampilkan penggunaan eksperimen
dalam penyelidikan saintifik, Al-Haitham telah memainkan peranan penting
terhadap pembetukan sains moden."
Dalam pengenalan kepada
bukunya, beliau menggambarkan pendekatan menggunakan eksperimen berikut:
Kita harus membezakan
sifat-sifat terperinci, dan mengumpulkan maklumat melalui proses induksi
tentang apa yang berlaku kepada mata apabila penglihatan terjadi dan kederiaan
apa yang terjumpa yang seragam, tidak berubah, nyata dan tidak ada sangsi.
Selepas itu kita harus tingkatkan penyelidikan, secara berangsur dan teratur, sambil mengkritik pangkal-pangkal fikir
atau premis-premis dan berhati-hati terhadap kesimpulan yang dirumuskan —
matlamat kita dalam menaklukkan ke semua ini kepada pemeriksaan dan semakan ialah keadilan, tidak menurut
prasangka, dan demi memastikan dalam semua perkara yang kita nilai dan kritik,
kita mencari kebenaran dan tidak dipengaruhi oleh pendapat.
Ibn Al-Haitham melihat
kajian saintifiknya sebagai satu pencarian kebenaran:
Kebenaran dicari semata-mata kerananya. Dan sesiapa yang
berusaha mencari sesuatu semata-mata kerananya tidak berminat akan perkara
lain. Mencari kebenaran amat sukar, and perjalanan berliku-liku.
Pendekatan beliau terhadap sains bereksperimen mendokong kebanyakan saranan
beliau di dalam Kitab al-Manazir (The Optics; De aspectibus
atau Perspectivae) dan melandaskan teori-teori beliau berkaitan
penglihatan, cahaya dan warna, di samping kajian beliau terhadap katoptrik
(cabang ilmu optik yang berkaitan dengan pemantulan cahaya oleh cermin) dan
dioptrik (ilmu optik berkaitan pembiasan cahaya). Warisan peninggalan beliau
dimajukan lagi melalui 'pembaharuan' kitab al-Manzil oleh Kamal al-Din al-Farisi (meninggal 1318 M) di dalam bukunya Kitab Tanqih al-Manazir (Semakan
"Kitab al-Manazir" Ibn Al-Haytham).
Kajian Ibn al-Haitham termasuk terkaan bahwa "Cahaya bergerak hanya
dalam garisan lurus semasa merentasi badan-badan lut sinar", sesuatu yang
beliau dapat mentahkikkan hanya selepas berusaha bertahun-tahun. Beliau
berkata, "(Ini) dapat diperhatikan dengan jelas pada cahaya yang memasuki bilik gelap
melalui lubang. ... cahaya yang memasuki boleh dilihat dengan jelas pada habuk
yang memehui udara." Beliau juga
menunjukkan terkaan itu dengan meletakkan sebatang kayu lurus atau seutas tali
tegang di samping pancaran cahaya.
Ibn al-Haitham juga menggunakan kaedah kewahaman saintifik dan kritikan, dan menitikberatkan peranan empirisme. Selain itu beliau juga menerangkan peranan taakulan induktif dalam silogisme, dan mengkritik Aristotle kerana tidak menyumbang kepada kaedah induksi yang dianggap Ibn al-Haitham
sebagai lebih hebat daripada silogisme. Ibn al-Haitham menganggap induksi
sebagai keperluan asas bagi penyelidikan saintifik sebenar.
Kitab optik ialah satu karya yang panjang karena Ibn al-Haitham menulis dengan terperinci kedua-dua ujikaji yang telah
dilakukan dan taakulan berkaitan penjelasan yang diberikan. Apabila memeriksa
hipotesis bahawa cahaya hanya bergerak dalam garisan lurus, beliau bukan sahaja
menguji untuk mengiakan hipotesis dengan melihat api lilin menggunakan tiub
sempit yang didapati lurus; beliau juga menguji untuk mendapatkan keputusan
sebaliknya, iaitu dengan menyekat tiub dan kemudian melihat ke dalamnya,
justeru mencatatkan bahawa tiada cahaya dapat dilihat apabila tiada laluan
lurus. Keputusan-keputusan ini digabungkan secara logik dengan penemuannya
berkaitan pembiasan cahaya, yakni saranan bahawa sementara cahaya bergerak
dalam garisan lurus, ia juga mengubah arah apabila melalui satu bahantara ke
dalam bahantara yang lain, misalnya udara dan air.
2. 2. 3 Terjemahan awal Eropa
Kitab Optik diterjemahkan ke dalam bahasa Latin di antara abad ke -12 atau ke-13 Masihi. By the 14th century, Alhazen's Book of Optics was available
in Italian translation, entitled Deli Aspecti. Terjemahan Latin kemudiannya
dicetak oleh Friedrich Risner dalam tahun 1572, dengan judul berbunyi, Opticae
thesaurus: Alhazeni Arabis libri septem, nuncprimum editi; Eiusdem liber De
Crepusculis et nubium ascensionibus. Risner juga orang yang membuat variasi
nama Ibn al-Haitham, Alhazen, yang sebelum itu dikenali sebagai Alhacen.
2. 3 Analisis Isi Kitab Al-Manazir (Kitab Optik)
2. 3. 1 Pendapat Penulis
Tak banyak
orang yang tahu bahwa orang pertama yang menjelaskan soal mekanisme penglihatan
pada manusia “ yang menjadi dasar teori optik modern “ adalah ilmuwan Muslim
asal Irak. Kitab Al Manazir atau Kitab Optik, beliau
menjelaskan berbagai ragam fenomena cahaya termasuk sistem penglihatan manusia.
Buku ini
mengupas ide-ide beliau tentang cahaya.
Dalam buku itu, Ibnu Al-Haitham meyakini bahwa
sinar cahaya keluar dari garis lurus dari setiap titik di permukaan yang
bercahaya. Ia membuat percobaan yang sangat teliti tentang lintasan cahaya
melalui berbagai media dan menemukan teori tentang pembiasan cahaya. Beliau
jugalah yang melakukan eksperimen pertama tentang penyebaran cahaya terhadap
berbagai warna.
Dalam buku yang
sama, beliau menjelaskan tentang ragam cahaya yang muncul
saat matahari terbenam, dan juga teori tentang berbagai macam fenomena fisik
seperti bayangan, gerhana, dan juga pelangi. Beliau juga
melakukan percobaan untuk menjelaskan penglihatan binokular ( Teropong ) dan
memberikan penjelasan yang benar tentang peningkatan ukuran matahari dan bulan
ketika mendekati horison.
Ibnu Al-Haitham mencatatkan namanya sebagai orang pertama yang
menggambarkan seluruh detil bagian indra pengelihatan manusia. Beliau memberikan
penjelasan yang ilmiah tentang bagaimana proses manusia bisa melihat. Beliau pula menyatakan bahwa objek yang dilihat yang mengeluarkan cahaya
yang kemudian ditangkap mata sehingga bisa terlihat.
2. 3. 2 Pendapat Para Ahli
Kitab optik memulakan revolusi sains dalam bidang optik dan persepsi visual, dan meletakkan asas optik modern, fisik dan psikologi bereksperimen. Oleh sebab itu ia diletakkan bersama-sama Philosophiae
Naturalis Principia Mathematica karya Sir Isaac Newton sebagai satu daripada buku yang amat berpengaruh dalam sejarah fisik. Terjemahan Optik dalam bahasa Latin mempengaruhi karya-karya
ahli sains Eropah terkemudian, seperti Robert Grosseteste, Roger Bacon, John Peckham, Witelo, William dari Ockham, Leonardo da Vinci, Francis Bacon, Rene Descartes, Johannes Kepler, Galileo Galilei, Isaac Newton, dan lain-lain. Kitab Optik juga meletakkan asas pelbagai teknologi
optik terkemudian, kaca mata, kamera, the teleskop dan mikroskop, mikroscopi, pembedahan retina, dan penglihatan robot.
Selain pengaruhnya terhadap sains dan teknologi, Kitab Optik juga mempengaruhi beberapa aspek
budaya Barat. Dalam bidang keagamaan, misalnya, John Wycliffe, pelopor intelek Pembaharuan Protestan, merujuk kepada Ibn al-Haitham apabila membincangkan "tujuh dosa
besar" dengan menggunakan gambaran tujuh jenis cermin yang dianalisis dalam Kitab Optik ataupun nama Latinnya, De
aspectibus. Dalam bidang kesusasteraan Kitab Optik dipuji di dalam buku Roman de la Rose karya Guillaume de Lorris' dan buku Geoffrey Chaucer, The Canterbury Tales. Dalam seni khususnya, Kitab Optik mengasaskan teknik perspektif linear dan penggunaan alat optik pembantu dalam seni lukis Zaman
Pembaharuan. Lorenzo Ghiberti, seorang pelukis Zaman Pembaharuan banyak bergantung pada Ibn al-Haitham,
dengan "banyak memetiknya secara verbatim (kata demi kata)" semasa merangka kisah seni dan perkara-perkara penting dalam seni di
dalam penulisannya berjudul "Commentario terzo." Justru, karya Ibn
al-Haitham "berada di tengah-tengah pemikiran Ghiberti berkaitan seni dan estetik
visual (tampak)" dan kebarangkalian "berada di tengah-tengah
perkembangan perspektif buatan dalam lukisan awal Itali dalam Zaman
Pembaharuan." Teknik perspektif linear juga digunakan di dalam carta-carta
ilmu alam Eropah pada Zaman Penjelajahan, seperti carta Paolo Toscanelli yang digunakan oleh Christopher Columbus semasa dia menjelajah ke Dunia Baharu.
Robert S. Elliot menulis
yang berikut tentang Kitab Optik:
“Ibn al-Haitham ialah pengkaji optik yang amat berkebolehan dan telah
menerbitkan treatis tujuh jilid berkaitan tajuk ini yang mendapat sambutan sepanjang
Zaman Pertengahan dan yang mempengaruhi pemikiran Barat, khususnya Roger Bacon dan Kepler. Treatisnya membincangakan cermin melengkung (cermin cembung dan cekung dalam kedua-dua geometri silinder dan sfera, menjangka Prinsip Fermat, dan menimbangkan pembiasan serta kuasa membesar optik). Kitab Optik mengandungi penjelasan jelas tentang sistem
optik mata, yang membawa kepada kepercayaan Ibn Al-Haitham bahawa cahaya
terdiri daripada sinaran yang berasal dari benda yang dilihat dan bukannya mata, pendirian yang
bercanggah dengan pendapat Euclid dan Ptolemy.”
Penulisan Ibn al-Haitham
memperlihatkan perkembangan halusnya terhadap keupayaan bereksperimen. Jadual
sepadan sudut tujunya dan pembiasan cahaya yang merentasi satu bahantara ke bahantara yang lain
menampakkan betapa hampirnya beliau menemui Hukum Snell (hukum kemalaran nisbah sinus), yang kemudiannya disandarkan kepada Snell. Ibn al-Haitham menjelaskan dengan betul bahawa cahaya aram-temaram
disebabkan pembiasan atmosfera, dengan mengagak bahawa pada saat terjadinya fenomena tersebut, ketundukan
matahari ialah pada 19 darjah di bawah ufuk, pada waktu permulaan kejadian
tersebut di waktu fajar dan senja.
Matthias Schramm menulis
di dalam Ibn al-Haythams Weg zur Physik:
Melalui pemeriksaan rapi
terhadap tanggapan Ibn al-Haitham berkaitan model matematik dan peranan mereka dalam teori persepsi derianya, ia menjadi jelas bahawa beliau ialah pengasas sebenar fisik dalam arti kata modern, beliau mendahului dengan jarak enam ratus tahun ide-ide subur yang menandakan permulaan cabang kajian sains (fisik) ini.
BAB III
PENUTUP
3. 1 Kesimpulan
Beberapa penjelasan serta analisis yang
penulis paparkan di atas, maka dapat disimpulkan sebagai berikut:
·
Abu Ali Muhammad al-Hassan ibnu al-Haitham (Basra,965 - Kairo 1039), dikenal dalam kalangan cerdik pandai di Barat, dengan nama Alhazen,
adalah seorang ilmuwan Islam yang melakukan penyelidikan mengenai cahaya.
·
Ibnu
al-Haitham dalam karyanya bertajuk Kitab al-Manazir (kitab
optik) telah mempelajari masalah perbesaran benda dan pembiasan cahaya dan berbagai ragam fenomena cahaya termasuk sistem
penglihatan manusia.
·
Cahaya, menurutnya
bergerak sejalan dengan garis lurus, masuk melalui celah terkecil dalam sebuah
ruangan.
·
Ibnu Al-Haitham mencatatkan namanya sebagai orang pertama yang
menggambarkan seluruh detil bagian indra pengelihatan manusia. Beliau
menyatakan bahwa objek yang dilihat yang mengeluarkan cahaya yang kemudian
ditangkap mata sehingga bisa terlihat.
·
Ibnu
Haitham meninggal di Kairo, Mesir, sekitar tahun 1040. Dengan demikian, Ibnu
Haitham mendapat julukan sebagai “Bapak Optika Modern”.
3. 2 Saran
Berdasarkan pembahasan, saran penulis adalah sebagai
generasi penerus harus paham dan mengerti dengan pemikiran tokoh Islam agar
pemikiran tersebut tidak dibajak oleh orang non muslim. Ketidak pedulian
tersebut yang menjadi sebab utama dalam kemundurun Islam serta orang menjadi
pasif dan jumud dalam bertindak.
DAFTAR PUSTAKA
1.
Seri Ilmuwan Muslim. 1998. Bandung. Salam Prima
Media. Rahadian
2.
Ilmuwan Muslim. 2003. Pustaka fathin.
3.
Ensiklopedi Islam
Indonesia. 1992, Jakarta; Jembatan; oleh Tim IAIN Syarif Hidayatullah
4.
R. L. Verma (1969). Al-Hazen: father of modern optics.
5.
http://canggih.web.id/sekilas-tentang-ibn-al-haythamalhazen/
6.
http://pimpinbandung.com/2011/11/04/1000-tahun-ibn-al-haytham/
8.
http://id.wikipedia.org/wiki/Ibnu_Haitham
0 komentar:
Post a Comment